Wednesday, January 12, 2011

last rotary meeting talk paa dansk.



Mit år i danmark har bare vaeret den mest fantastiske oplevelse i mit liv. Jeg har mødt nogle vidunderlige mennesker, set fantastiske steder og jeg har vaeret med til gode ting. Det er svaert at tro at det snart er forbi, det føles som om det var i går at jeg stod af flyet.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive det hele i en lille kort tale men jeg gore mit bedste.

Jeg kom til danmark den 23. januar. Det var -5 grader og landet var hele hvidt. Jeg kan huske jeg taenkte for mig selv ‘oh, how my life is about to change’.


Danmark er så forskellig fra australien. Den første store forskel jeg lagde maerker til var vejret

Vi har ingen sne i australien og jeg havde ikke set det før. Første, elskede jeg sne, selvfølgelig. Jeg lavede en snemand og sne engel, fik en snebold kamp og stod på skøjter- det var fedt! Men, efter 2 uger hadede jeg sne. Jeg var ikke vant til at det var så mørkt om vinteren.
Jeg kan huske den første dag jeg kom på skolen, det var så mørkt om morgenen og igen mørkt meget tidligt om aftenen- det var en totalt chock.
Det er meget varmt i australien, så selvom danmark havde en meget varm sommer, var jeg ikke vant til så lave temperaturer hele tiden. Nu ved jeg hvad kulde er.

Jeg synes danmark er meget fine på alle årstider.
Alt er utroligt flot om vinteren, når det er daekket af sne og alle lyserne i mørket er hyggeligt.
Når man er ude i skoven om forår er de grønne blade og anemonerne smukke.
Jeg elsker lyset om sommeren, jeg elsker at vaere ved stranden og set på himlen.
Også er der efteråret med alle de fine farver.

I løbet af året, har jeg haft 4 værtsfamilier.

Min første familie var Claus og Hanne Vad. Jeg boede hos dem fra februar til maj Det var en anderledes oplevelse at vaere ene barn for jeg har en søster i australien. Med dem rejste jeg til mange steder i danmark- Første fodbold kampe, mange gang i CPH, byer i Jylland, H.C Anderson hus i Odense, første gang i Tivoil, kron princess mary nyer slot og Nord Sjaelland.

Min naeste familien var Helen og Henrik Olsen og deres to drenge Laust og Dres.
Det var endnu en forandring for jeg har aldrig haft brødre. Jeg boede hos dem fra Maj til August. Det var i sommerferien så jeg var ikke hjemme hele tiden men jeg havde en dejligt uge ved vest kysten. Jeg var glad for at vaere der, for det var rart med de livlige drenge i huset.

Næste gang, flyttede jeg til Sussie og Martin og deres to piger Mie og Karoline. Jeg boede hos dem fra August til november. Denne Familie var ligesom min familie i Australia. Jeg elskede at have søstre igen. Med Sussie og Martin, havde jeg mange dejlige dage i Københaven- Dronning Fødelsdag. Tivoli, Kanal rundtur Ny Havn og Shopping. Jeg stod også på vand ski i naerheden af storebaeltsbroen.
i November, flyttede jeg til min sidste familie. Connie og Ken og deres datter Katja. Det ver den mest saergelige flyttning. Ikke kun fordi jeg var så glad for min tidligere familier men fordi det var den sidste familie jeg skulle bo hos. Jeg har haft det rigtig godt med den familer Vi har vaeret mange gange i CPH – Julemarked i Tivoli og planetariet. Jeg har også vaeret i odense og Vejle for at besøge deres to andre born. Hos Connie og Ken jeg ogsaa fejret jule og nyt aar. Det var min første hvid jul og jeg har aldrig fejrede jul paa den 24th aften. I australien vi fejre jul om morgen den 25.

Jeg synes det havde været lidt svært til have 4 væartsfamile. Når jeg var faldet til skulle jeg flytte igen og starte på en frisk. Men jeg har vaeret meget heldig at have gode familier. Det har vaeret en forskellig oplevelse hver gang og jeg har laert mange aspekter af dansk kultur.

At bo hos 4 familer er også en god måde at bryde året op på og kurere mit hjemve. Når Jeg først kom til danmark, havde jeg meget hjemve, naturligvis. Det var koldt, mørkt, jeg kunne ikke forstå noget og jeg savnede australien (men jeg taenkte aldrig at jeg skulle tage hjem).
Jeg ku’ saette mål op for mig selv.

Første var jeg i Rom med min klasse , så skifter jeg familier i maj , så kommer Europa turen, så er det Roskilde festival- hvor jeg arbejdede,så skifter jeg familer igen, så er det London turen med min klasse- London var super fedt og jeg mødte min farfars søster. Så skulle jeg til irland- hvor jeg besøgt min fars kusine. Jeg har ikke set dem i ti år.

i år jeg har fået mange dejlige venner. Min to bedste veninder er udvekslinstudenter. En anden (2nd/N) australsk pige som hedder Katrina, hun bor i Slagelse og en pige som hedder Stacey, hun kommer fra New Zealand men bor i Roskilde. Selvom jeg har fået at vide at jeg skal finder danske venner, så har jeg ikke fortrudt mine venskaber med udvekslingstudenter. Min danske klasse har vaeret rigitig sød med mig. De har taget godt i mod mig og har inkluderet mig, men de kan ikke helt forstå hvordan det er at vaere udvekslingsstudent.
gymnastiet har vi to store gruppe af udveksligstudenter.- de fleste kommer fra rotary. De har vaeret min anden familie i år. Jeg har laert meget om den danske kultur men jeg har også laert meget om andre kulturer fra hele verden.

I løbet af året har jeg gået paa slagelse gymnasium, første i 2.g og saa i 3.g. Det har vaeret intressant at gaa i skole. Skole systemet er meget anderledes end i australien. Og det tog lidt tid at vaenne sig til. I australien møder vi i skolen kl 9 og har fri kl 15.30. Jeg stod aldrig op før kl 8 i australien. Det var et chock at staa op kl6. I det første halve aar, synes jeg det var kedeligt at gaar i skolen. Det var haardt at sidde i 6-8 timer om dagen og sove eller spiller computer. Men midt paa aaret begynder jeg at forstaa mere dansk og jeg fik faerre timer saa det blev bedre. Laererne og eleverne prover ogsaa at faa mig mere med. Jeg har ogsaa lavet nogle praesentationer for min klasse. Jeg har vaeret rigitg glad for min studie tur til Rom og London fordi det var fedt at rejser og fordi jeg laerte min klasse bedre at kinder.

Europa Tur-

Europa Turen var en af det bedste ting jeg har gjort i årets løb. I kun 17 dage fik jeg alle mine barndomsdrømme opfyldt. Vi rejste rundt i 7 lande med 70 udvekslingstudenter.

Vi tog til Tyskland- Berlin, Tjekkiet- Prag, østrig- Wien, Italien- Lido de Jeslo, Venice og San Remo, Frankrig- Avignon og Paris, Belgien- Bruxelles og Holland- Amsterdam .
Mine favorit byer var Venedig og Paris. Det var de to steder, jeg altid havde drømt om og de skuffede mig ikke.

Euro Turen var fantastisk. Vi rejste hurtigt gennem landene saa vi saa ikke det hele men saa har jeg en god grund til at komme tilbage. Da jeg kom tilbage til danamrk efter turen, følte jeg mig som et helt nyt menneske. Noget i mig var forandret.

Jeg har forandret mig saa meget i løbet af aaret. Jeg var selvstaendig og moden før jeg kom men nu føler jeg mig meget mere voksen. Jeg har fundet mig selv og den jeg er. Jeg besluttede mig til at blive udvekslingsstudent fordi jeg ville finde nye venner, se verden og laere en ny kultur at kende. Men jeg kom ogsaa for at laere mig selv og verden rundt omkring mig bedre at kende. Jeg føler mig meget mere aaben over for verden. Jeg har en mere postiv tilgang til livet og jeg føler mig lykkelig. Saadan var det ikke før jeg kom.

Det bliver haardt at komme tilbage til australien efter det her fantastiske aar. Min familier og mine venner vil ikke helt kunne forstaa det for de har ikke forandret sig.
Jeg har stadig to aar tilbage i gymnasiet. Bagefter vil jeg gerne vaere laerer eller arbejde med turisme. Men mest af alt vil jeg tilbage til europa og jeg vill ogsaa rejse i resten af verden.

Jeg vil gerne give en stor tusind tak til Per Vesterholm og hans familier. I har virkelig betydet meget for mig og jeg er meget glad for den made i behandlede mig paa. Tak til alle mine vaertsfamilier, fordi I lod mig bo i jeres hjem. Jeg har elsket at bo hos jer og at vaere en del af jeres liv.

Og, TUSIND TUSIND TAK til Rotary- denne klub har vaeret saa generous over for mig og jeg er meget glad for alt hvad I har gjort for mig.

Sadån, mit år i danmark er faerdig. Vi ses igen, for jeg kommer tibage.

No comments:

Post a Comment